Řeč je o ghettu Romů na Přednádraží v Ostravě-Přívoze. Před týdnem sem odpojil OVAK přívod vody. Nájemníci neplatili. Kdo někdy viděl obdobnou čtvrt v Chánově, Janově či ve Vsetíně v pověstném „pavlačáku“, pochopí, oč jde. Haldy odpadků, rozpadající se vybydlené domy, v nichž jsou vážné poškozeny stropy, balkony, okna, nosné konstrukce, střechy, elektroinstalace a hlavně vůbec nefunguje kanalizace. Sklepy a přízemí zaplavily splašky, všude je silný zápach hniloby. Prostě životu nebezpečná devastace. Příkaz zněl: Bezpodmínečně se vystěhovat. Ale kde se vzal, tu se vzal kouzelný mužíček Kumar a začal organizovat úklid. A vše vyzdobil kresbami romských dětí. Dojemné. Dělá tak vždycky, když Romové spoustu věcí zanedbali a najednou se začnou snažit, jelikož jim doslova teče do bot. Je to blažený pocit. To ti chudáci přece nemají na rozdíl od něj šanci napustit si po návratu domů klimatizovaným autem vanu plnou horké vody s voňavou pěnou...

Také proto se teď třeba Kumar chystá žalovat ostravskou radnici. Proč? Protože může, má na to papíry. A za co je bude žalovat...? To ještě neví, radí se právě s právníky. Už se však nedočkavě třese, jak se zase zviditelní. Filozofie přehnaně ambiciózních mladých mužů. Musí se snažit. Kumar My vodu nepotřebujem; nám stačí Havel...  Foto: Břetislav Olšerve svém účelovém altruismu asi pochopil, že Česko je pro něj živnou půdou, jak dělat, že dělá a mít za to na dobré živobytí. Něco za nic, resp. podle výroční zprávy činí roční příjem jeho sdružení Vzájemného soužití 25,5 milionů Kč, vydání téměř 26 milionů, z toho na mzdy pro cca 45 zaměstnanců přes 11 milionů Kč… Plus plat osobního šoféra pro dr. Kumara. „Domnívám se, že romská komunita je budoucností této země, protože je to rostoucí komunita,“ říká Kumar a dodává, že ji vidí jako skupinu lidí, jež může Česko obohatit. Sice fráze jako hrom, klišé...

Ale má pravdu, že nás tito Romové obohatili o ruinu; ty jsou přece ceněny, od Itálie přes Egypt a Řecko, až po Čínu. Pravda, Přednádraží bylo kdysi okrasou Ostravy, zejména jeho domy, před sto lety obydlené hlavně Židy a Němci. Dnes má však Ostrava také své ruiny. Romské. Co by za ně věčná Roma dala. Forum Romanum. Ostrava není nadarmo městem rekordů. Na co potřebovali Římané tisíce roků, to zvládlií zdevastovat romští Ostravaci za padesát roků. Zbývá nám jen číst na plakátku, z něhož se dozvídáme, že Romové mají i své gramotné, kteří jim napsali, co už stačili za den opravit. Bohužel, nestihli to, co za desítky roků úspěšně "vybydleli" a prodali do sběrných surovin. Jde o "Přednádraží, věstník domu č. 17. Balkony jsou zabezpečeny, okna - zabezpečená, sklepní otvory – zabezpečeny a dům je chráněn obyvateli…" To vše stojí černé na bílém. Jaká to optimistická černo-bílá symbolika romsko-gadžovská… Možná mohli dopsat i následující věstník přestupkový obecní a držet se jeho zásad, aby už nemuseli škemrat o slušné bydlení?

Přestupky proti veřejnému pořádku § 47 zákona o přestupcích. Přestupku se dopustí ten, kdo:

a) neuposlechne výzvy veřejného činitele při výkonu jeho pravomoci,

b) poruší noční klid,

c) vzbudí veřejné pohoršení,

d) znečistí veřejné prostranství, veřejně přístupný objekt nebo veřejně prospěšné zařízení anebo zanedbá povinnost úklidu veřejného prostranství

e) úmyslně zničí, poškodí, znečistí nebo neoprávněně odstraní, zamění, pozmění, zakryje nebo přemístí turistickou značku nebo jiné orientační označení,

f) poruší podmínky uložené na ochranu veřejného po­řádku při konání veřejných tělovýchovných, sportov­ních nebo kulturních podniků anebo v místech urče­ných k rekreaci nebo turistice,

g) poškodí nebo neoprávněně zabere veřejné prostran­ství, veřejně přístupný objekt nebo veřejně prospěšné zařízení,

h) neoprávněně založí skládku nebo odkládá odpadky nebo odpady mimo vyhrazená místa.

Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) až d) lze uložit pokutu do 1 000 Kč, za přestupek podle odstavce 1 písm. e) a f) pokutu do 3 000 Kč a za přestupek podle odstavce 1 písm. g) a h) pokutu do 50 000 Kč…

Zatím je z toho další vítězství Kumara. Pyrrhovo. Napřed Stavební úřad znovu prověřil stav deseti domů v lokalitě Přednádraží a vzhledem ke katastrofálnímu technickému stavu budov a hygienickým podmínkám, které ohrožují zdraví a životy nájemníků, nařídil jejich vyklizení...  Ovšem tři dny poté Technické služby oznámily, že zde, patrně z obav před Kumarovou žalobou, přistaví pro zůstávajících 130 obyvatel a jejich děti dva kontejnery a zajistí vozidlo, které bude průběžně odpad odvážet na skládku. Kromě toho zajistí pokosení trávy, vymýcení náletových dřevin a odvoz nepořádku z veřejných ploch. To vše zásluhou koho...? Hádejte? Přece spolupráce s Kumarovým občanským sdružením Vzájemné soužití. Ale, pozor; náramná legrace přestane v okamžiku, kdy ostravská radnice na něho dá, domy na ulici Přednádraží, po níž jsem desítky roků jezdil, nezbourá a nějaký Rom pak spadne i s balkonem a udělá bum mezi odpadky. To pak bude soudů a trestů... Pro koho asi...?

Kdykoli něco o Kumarovi píši, mám výčitky svědomí, že tomu hodnému indickému človíčkovi ubližuji, ale pak si uvědomím, že kromě zveřejnění jeho jména přidám pár jeho fotek a má reklamu jako Brno. Negativní reklama, také reklama. Ale vlastně jakápak negativní, vždyť o něm píši tak pěkně. Třeba si konečně někdy osobně popovídáme o olašských Romech a jejich vztahu k vlastním ženám. O českém olašském králi a jeho televizní žádosti o finanční dar od britské královny Alžběty II. Nebo o tom, jak ke mně došly pomluvy, že si postavil velký dům hned u Ostravy. Možná až v Čeladné, moravskému  Beverly Hills, kde momentálně poctivě absolvuji lázeňské procedury.

Když se nedávno vypravil na pomoc Romům na Šluknovsko, moc nadšeně ho tam nevítali. Prý ho policie hodlá využívat jako „zvěda” uvnitř romské komunity. „Nemá nám přinášet nějaké informace ‘z druhé strany’. Natolik pana Vishwanatana znám, že by toho nebyl schopen. Rozhodně ctí etický kodex sociálního pracovníka,” dodal vysoce postavený policista. Čtu dobře? Kumar že by nikdy nevynesl informace jedné strany a nepoužil by je pro tu druhou? Poslouchat můžu, hlásit musím! Takové je zřejmě motto pana Kumara.

V roce 2006 se uskutečnila porada občanů s vedením obvodu o Bedřišce. Toto křehké dívčí jméno má poněkud drsná čtvrt v ostravském městském obvodu Mariánské hory a Hulváky, kde žijí pospolu gadžové i romští obyvatelé. Kolem této lokality už bylo několik pozdvižení. Až rok poté však doručil indický, už ne samozvaný ochránce romských práv a posel kompromitujících zvěstí Sri Kumar Vishwanathan, do Senátu PČR tajně pořízenou nahrávku z tohoto setkání, v níž se starostka Mariánských hor a Hulvák ing. arch. Liana Janáčková přiznává ke svému “rasismu”.

A byl z toho soud, Kumarova popularita stoupla, i když soud nakonec Janáčkovou zprostil obžaloby. Pan Kumar asi ne tak dávno chyběl v Ostravě, kdy večer otřásl Bedřiškou výbuch. To jeden z jejich romských obyvatel vařil drogy a ty mu vybuchly pod rukama. Výbuch pohnul se stěnou finského domku, radnice bude muset zavolat statika a bude-li to špatné, tak zase jeden domek zbourá. Popáleného vařiče zavezl jeho soused do špitálu (má popáleno 23% těla - ale prý jen 1. stupeň). A kde je vina a čí...? Samozřejmě ve většinové společnosti, jelikož ještě nenaučila romskou omladinu, jak správně a hlavně bezpečně vařit pervitin, aby nevybuchl a nikoho nezranil. To jsou pořád jen samé řeči: Peníze, plaťte nájem, choďte do práce a posílejte děti do školy, ale aby se gadžové postarali o základní výcvik budoucích narkomanů a distributorů drog, to nikoho ani nenapadne…

Kumar operuje také v Opavě. Tři zápalné lahve a hořící kontejner v domě na Rybářské ulici v Opavě loni na jaře má podle policie na svědomí pětapadesátiletý nájemník jednoho z bytů, Karel Giňa, který jim žhářské útoky nahlásil. Muž již dostal sankci od přestupkové komise města Opavy, kam případ krajská policie předala.

„Jsem z této situace nešťastný. U Giňových jsem byl v pondělí a povídali jsme si o celé situaci. Pan Giňa je z výslechů psychicky vyčerpaný. Věřím v práci policie, avšak je pro mě velmi těžké pochopit, že by si vše Romové vymysleli. Pro hořící kontejner však prý existují důkazy, že je to výmysl. Co se týká zápalných lahví, tak ale mám pochybnosti,“ líčil romský aktivista Kumar, který se třemi opavskými rodinami v domě na Rybářské ulici spolupracuje. Tak náš altruista je nešťastný. Proč? Že se nikomu nic nestalo nebo že nemůže rozpoutávat další nenávist proti gadžům? Jo, kdyby se potvrdilo, že za tím vězí opět bílí rasisté, mohl mít další cenu, medaili a k tomu pár peněz. Kdyby mu šlo opravdu o smír mezi oběma komunitami, skákal by dva metry vysoko. Ale smůla, není to podle jeho hesla: Čím hůř, tím líp, tak alespoň prohlásí policejní zdroje za nedůvěryhodné.Ilustrační foto...

„Mohu potvrdit, že se v Opavě v dubnu ani v květnu nejednalo o rasistické útoky. Vyšetřování neprokázalo, že by za třemi nalezenými zápalnými lahvemi s minerálním olejem na chodbě a v jednom bytě romského domu a za zapáleným kontejnerem stála cizí osoba. Podle důkazů, které má policie k dispozici, si vše vymyslel a zinscenoval samotný oznamovatel všech případů,“ informoval krajský policejní mluvčí Stanislav Sobol. Není to totiž poprvé, kdy se ukázalo, že Romové provokují podobné kauzy, aby měli důvod utíkat do zahraničí pro politický azyl a házet tak špínu na Česko. Například po povodních v roce 1997, kdy jsem zažil v Torontu počátek tzv. Romského exodu. Na jeho počátku byli "vytopení romští spoluobčané"...

V době záplav byli nešťastníci, jimž voda zničila nebo zaplavila domy a byty, dočasně ubytováni také na studentských kolejích Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě. Pokoje zde na přechodnou dobu obývalo na tři tisíce povodněmi postižených osob, z nichž asi dvě třetiny byli Romové. Dělali si ohýnky v učebnách, slovně napadali pracovníky Červeného kříže, vodili si na stravu i ubytování své příbuzné ze Slovenska, kteří nepatřili mezi poškozené, ale rádi přijeli se zadarmo najíst. Společně pak ničili zařízení pokojů, kradli prostěradla, deky, příbory, skleničky a další vybavení, až musela zasáhnout policie, aby část Romů přestěhovala. To už se ukradené věci z kolejí objevily na černých burzách, které nabízely i oděvy a jídlo, jež Romové odcizili ze zásob, dodaných postiženým občanům jako humanitární pomoc.

Takto způsobené škody jsou odhadovány na statisíce korun. Zaplatit je musel Školský úřad, který byl postižen i zdevastováním interiéru další z ostravských škol, sloužící jako dočasná ubytovací kapacita pro povodní zasažené Romy. Jednalo se o základní školu, v níž Romové rozbili lavice a tabule, poničili stěny a na chodbách, i když zde měli k dispozici záchody, vykonávali do různých koutů budovy své lidské potřeby. Za ústřední topení pak nacpali zbytky jídla či pokálené ručníky, čímž se škola změnila v zapáchající hnojiště. Po vystěhování Romů museli nastoupit deratizátoři, aby vše za nemalé peníze daňových poplatníků vydezinfikovali a speciálními vysavači odstranili blechy, vši a další parazity. Zahájení školního roku muselo být v této škole odloženo o měsíc...

Kde byl v té době Kumar...? Vím jen, že se narodil v Quilonu ve státě Kerala v jižní Indii a v roce 1998 se spolu studenty Ostravské univerzity a Masarykovy univerzity v Brně zakládali občanské sdružení Vzájemné soužití, jehož je nyní předsedou a ředitelem, pro kterého byly povodně a emigrace Romů do Kanady manou z nebes. O rok později byl už jmenován občanským členem Rady vlády ČR pro lidská práva (opakovaně v letech 2003 a 2005) a členem skupiny Bridge People UNHCR Praha, pro konzultace s velvyslanectvími zemí EU o otázkách mezietnického soužití v ČR. Už víme, odkud se berou zprávy OSN a jiných humanitních organizací o tom, jak Češi diskriminují Romy…

Na dnes už pro něho banální otázku, co však říká na to, že byla rozkradena střecha jedné z budov Bedřišky a povídají si o tom už i vrabci na střeše, lakonicky odpověděl, že o ničem takovém neví. Také na další dotaz reagoval stejně, když nic netušil o tom, že si gadžové stěžovali na nepořádek svých romských sousedů. Kumar o tom opět nic nevěděl. Přitom mu jedna z žen z ulice Nájemnické, shodou okolností důchodkyně na invalidním vozíčku potvrdila, že prožívají nesnesitelný život v neustálém hluku a nepořádku ze strany svých romských sousedů. Zato mohl Kumar místopřísežně prohlásit, že na vlastní oči viděl romské děti, jak sbírají papírky kolem svých domů a jejich rodiče jak stíhají distributory drog…

Inu, domy z ulice Přednádraží budou dál ohrozovat životy lidí či z nich uděláme turisty dobře placené Romské ruiny, aneb Kolik tváří má romský misionář Kumar Kumarovič…?

Snímky Břetislav Olšer

Lepší jednou vidět než tisíckrát naslouchat nehorázným lžím…

Nick: “Musím bydlet s cikány, dokážete si představit ten bordel…?”

Kdo chce psa bít, ten si na Janáčkovou vždycky něco najde…?

 

Další glosy, komentáře a ukázky z knih na webech a také v elektronickém vydání na eReading.cz: (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osudy?eid=1135)-
http://bretislav-olser.enface.cz - http://olser.cz - http://www.ltv-plus.cz/ http://www.facebook.com/profile.php?id=10000053041104#!/profile.php?id=100000530411044