Studentka se upálila na protest, že pouze omezili výuku tibetštiny

3. 04. 2012 7:20:45
Když píší média o Číně, v drtivé většině jde o negativistické pózy. Závist a zloba, že nás má v hrsti. Je nejbohatší a největší, zkrátka globální věřitel. Tak jí dáme zabrat. Pomluvy, slabošské útoky na údajné porušování lidských práv. Pochopit čínské poměry je složité. Jak by si asi Nečasova trojkoalice poradila s miliardou a tři sta šedesáti miliony obyvatel a s více než padesátkou národností a etnik, když nestačí na pár tisíc Romů na Šluknovsku...?
Nefotografujte čínské policisty, vezmou vám foťák...
Nefotografujte čínské policisty, vezmou vám foťák...

Nebyl to apríl; dvacetiletá studentka Cchering Kji se upálila. Důvod? Vášeň pro vzdělávání se u ní ale prý změnila v zoufalství, když tibetská střední škola v okrese Ma-čchü v provincii Kan-su přestala vyučovat v tibetštině a přešla na čínštinu. Spáchala sebevraždu na protest proti novým učebnicím v čínštině a rozhodnutí omezit výuku tibetštiny na jednu hodinu. Věříte tomu? Smrt pro omezení tibetštiny na jednu hodinu...? Patrně psychická porucha. Kolik studentů by se upálilo v Česku, kdyby jim odebrali nějaký předmět...? Zase mě nařknou, že nerozumím školství a píšu jen bláboly, jak jsou děsivě týrány dívky, co je Čína smrtelně nakazila omezením tibetštiny. To je fakt na mašli nebo na benzin... Ti, co píší jinak, jsou jak tavič a jeho babička; tavič taví železo, babička ta ví hov.o...

Na začátku března vyběhla dvacetiletá Cchering Kji z veřejných záchodků na místním tržišti s tělem zabaleným do dek, které si předtím napustila benzinem a omotala drátem. Za okamžik ji pohltily mohutné plameny. Pak se skácela k zemi mrtvá. Proč chtěla zemřít? Kdo jí pomáhal se obalit do dek a omotat se drátem? Bylo omezení výuky tibetštiny na jednu hodinu důvodem pro její sebevražedný čin upálením...?

Tak vznikla nová protičínská "humánní" taktika a strategie veřejného sebeupalování, které neohrožuje kolemjdoucí ani majetek. Žádné muslimské sebevražedné atentáty ve školních autobusech. I když islámští Ujgurové už zabily desítky Číňanů. V některých klášterech byli mniši a mnišky nuceni Číňany veřejně odsoudit exilového tibetského duchovního vůdce dalajlamu, po jehož návratu do vlasti volají Tibeťané, kteří se pokoušejí o sebeupálení. Není to však ve skutečnosti vlivem fatálního zklamání z výroků dalajlámy, jimiž zcela změnil své názory...? Opakování je matka moudrosti...

„Zákon o oblastní autonomii národnostních menšin Čínské lidové republiky" stanoví: „Každý národ má svobodu používat a rozvíjet vlastní jazyk a písmo". Od mírového osvobození Tibetu stále dbá čínská vláda na to, aby se na všech stupních tibetských škol vyučovala, používala a rozvíjela tibetština. Od roku 1978 ústředí několikráte svolalo pracovní sympozium Tibetu, na kterém se zdůrazňovalo studium a použití tibetského jazyka a písma. Včervenci 1987 vypracovala autonomní oblast Tibet „Rozhodnutí o studiu, použití a rozvoji tibetského jazyka a písma" a jasně tak byla stanovena stejná váha tibetského a čínského jazyka vautonomní oblasti Tibet, přičemž důraz byl kladen na princip studia tibetského jazyka a písma...

“Toužime po mírovém spolužití s našimi čínskými bratry a sestrami,” řekl na tiskové konferenci v německé Bochumi. Zároveň dodal, že namísto nezávislosti by byl rád, aby provincie získala v rámci Číny větší autonomii a respekt pro kulturní a náboženské otázky. Podle AFP rovněž prohlásil počátkem měsíce na placené přednášce v New Yorku: “Pořád jsem marxista. Marxismus má morální etiku, zatímco kapitalismus je pouze honbou za ziskem... Komunistický režim v Číně přinesl jejím obyvatelům neslýchaný blahobyt... Milionům lidí se životní úroveň zlepšila ... ovšem je nutné najít východisko mezi životní úrovní a svobodou. Až dosud se většinou spoléhá na násilí..." Nejsou tato slova poněkud pokrytecká na ústředního bojovníka proti komunismu. Kdybych je vyslovil já, to by bylo nickovských plivanců na židobolševika.

Některé kláštery byly rovněž vybaveny bezpečnostními kamerami. Logické opatření, jež zabraňuje krádežím velmi vzácných buddhistických relikvií. Opět protesty. Zná snad někdo u nás nějakou historickou památku, jež by nebyla hlídána před zloději kamerami? Naopak; tam, kde kamery nejsou, jsou tresty za nedodržování bezpečnosti. V posledních týdnech se rozpoutalo několik protestů v provincii Čching-chaj, které vedli studenti rozhořčení zavedením učebnic v čínském jazyce pro předměty jako chemie, matematika či zeměpis. Je to skutečně důvod k protestům či sebeupálení? Nebylo by vhodnější vyhledat rady psychiatra...?

Sebeupalování jako protest lidí proti terorizujícímu systému je tragický, ale jinak jde o tradiční "zvyk" protestujících mnichů, studentů nebo odpůrců kast. Jestli se v Číně upálilo za rok 2011 sedm osob, v přepočtu na její počet obyvatel ve výši 1 360 milionů a přes 50 národností, je to sice pořád děsivá a zbytečná smrt, ale v “minimálním” množství, proti "epidemii" třiceti upálených v 10milionové České republice či 60milionovém Vietnamu...

„Hrdinstvím není hrdinská smrt, protože smrt je rychlá, hrdinstvím je hrdinský život...“ napsal Federico García Lorca. „Známkou nezralého člověka je, že chce kvůli něčemu podstoupit vznešenou smrt, zatímco známkou zralého člověka je to, že chce kvůli něčemu v příkoří žít,“ přidal Jerome David Salinger.

Spisovatel Josef Škvorecký ve své knize Mirákl napsal, že Jan Palach patřil k lidem psychicky vyčerpaným. Život si podle Škvoreckého bere jen člověk bezprostředně ohrožený na životě, což však nebyl případ invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa... Ve svém rozhovoru jsem se Josefa Škvoreckého zeptal:

„V knize Mirákl píšete také o upálení Jana Palacha a zmiňujete se, že to byl čin šílence. U nás je dnes tento nešťastný sebevrah ctěn jako národní hrdina. Trváte i přesto na těchto svých slovech o něm?”

„Dívejte, nechci se dotknout citů nikoho, ale to, co on udělal, toho by normální člověk nebyl schopen. Když se na to díváte z hlediska psychiatrie, je něco takového nenormální a sebevrazi bývají psychopaty. Normální člověk je schopen sebevraždy jedině v extrémní situaci, kdy má volbu mezi tím, že buď prožije něco strašného, nebo místo toho zemře. Klobouk
dolů před tímto jeho činem, obětoval přece svůj život a nebyl to čin, kterého by byl schopný kdokoli. Jsem rád, že pan Škvorecký nepřímo potvrdil psychickou poruchu inkriminované studentky...”

„Čína je nesmírně zajímavá, ale rovněž složitá země. Rozhodně však není zemí našeho typu a nemůžeme očekávat, že po tisícileté císařské tradici by se v ní mohla budovat demokracie západního typu. Má zcela jinou filosofii. Podstatný pro Číňany je např. jejich vztah s přírodou, cítí se její součástí; dokonalost lidská je zde kopírována dokonalostí přírodní. Je třeba Čínu vnímat jako příležitost, doslova jako nabíječku pro všechny kolem, tedy i pro Českou republiku. Proč toho nevyužít...?“ řekl mi velvyslanec v Pekingu ing. Libor Sečka. Je třeba si zde říct i slova věhlasného amerického ekonoma Petera Fishera: "Budoucnost Číny je zářivá, pokud dokáže tolik investovat jako doposud..."

Historie Tibetské náhorní plošiny je dramatická. Proč se neprotestuje rovněž u příležitosti sto desátého výročí od chvíle, kdy britsko-indická vojska vstoupila do Tibetu a donutila zástupce tibetské vlády podepsat anglo-tibetskou smlouvu. Nikdo ale proti Britům nedemonstruje za to, že v prosinci 1903 překročili o síle 3 000 vojáků a 7 000 šerpů tibetské hranice. Nastalá válka si vyžádala život tisíců Tibeťanů. K jednomu z největších masakrů došlo 31. března roku 1904 v horském průsmyku u osady Guru, kdy Britové stříleli ze svých kulometů do zad prchajících Tibeťanů, jichž tisíce zabili. Poté byla v 23. září 1904 ve Lhase podepsána násilím vynucená dohoda mezi britskými silami, světskými a církevními reprezentanty Tibetu a zástupci klášterů...

V roce 1936 byla založena “Německá himálajská nadace”, která se stala důležitým nacistickým propagandistickým nástrojem, a to nejen pro organizování spekulativních expedicí. Měla popularizovat sportovní zařízení pro nastávající válku a zajímat se o údajné “germánské kořeny” horského národa Hunzukuc v Himálaji. O dva roky později už vyrazila pětice mladých německých vědců do Tibetu. Měli provádět etnografické, zoologické a botanické výzkumy. Jen málokdo ale věděl, že za touto zdánlivě nevinnou akcí stál Říšský vedoucí SS Heinrich Himmler. Druhý nejmocnější muž Třetí říše už v roce 1935 inicioval založení výzkumného ústavu Ahnenerbe (Dědictví předků), jehož posláním bylo “vědecké” zdůvodňování nacistických rasových teorií. Skutečným záměrem expedice bylo totiž pátrání po “pravých a původních” Árijcích”, kteří údajně na “střeše světa” našli útočiště.

Další expedici vedl po domluvě se svým jmenovcem Himlerem rakouský horolezec a cestovatel Heinrich Harrer. Obdržel na pět tisíc marek. Zřejmě šlo o peníze ze stranické župní pokladny NSDAP. Později Harrer hovořil, že šlo o “německo-rakouskou expedici”, ale ve skutečnosti se na ní podíleli dva členové nacistické strany z Východní Marky, jak bylo Rakousko přejmenováno. Výpravě řízené Německou Himálajskou nadací se nepodařilo dosáhnout Nanga Parbatu a na zpáteční cestě byla zaskočena vypuknutím druhé světové války a v září 1939 v Karáčí Brity zatčena.

Z indické internace, kde byl ubytován společně s fanatickými stoupenci Hitlera, se mu v září 1944 po pátém pokusu podařilo uprchnout s jedním kamarádem. Až do konce života trvalo jeho přátelství se 14. dalajlamou Tendzinem Gjamccho, který jej navštívil dvakrát v Rakousku k osmdesátým a devadesátým narozeninám. Heinrich Harrer (6. července 1912 - 7. ledna 2006) napsal v roce 1953 úspěšnou knihu “Sedm let v Tibetu”. Dlouhé měsíce putoval o hladu ledovými pustinami, až po mnoha dobrodružstvích dorazil do Lhasy. Tím se mu splnil celoživotní sen, ocitl se v Tibetu, tajemném horském státu v klínu Himaláje.

Nikdo neví, jak se situace v nejlidnatější zemi světa dále dál vyvine. Musíme si uvědomit, že Čína je mistrem obřích skoků - z chlapce se najednou stala dospělým člověkem, a ani ona sama neví, jak tyto nové parametry zvládne. Co s touto novou silou...? Říše středu, jak se s oblibou říká, je zemí symbolů a obrazů. I písmo má obrázkové ... „Zažijete tady spoustu symbolů a musíte se v nich vyznat. Třeba u příležitosti rautu na počest založení ČLR jsme dostali stůl č. 93. Další výmluvný obraz diplomacie. Hned vás musí napadnout, že loni to bylo stůl č. 130. Nikdo o tom nemluví, ale výpovědní hodnota tohoto faktu je zřejmá...“ dodává ing. Sečka.

Nelze žít jen v duchu pradávných tradic, proto hlavní aspekty tibetské kultury jako literatura a hudba zaží
vají renesanci a rozvíjejí se. Za tímto vzestupem stojí nová generace tibetské elity, která si osvojila mandarínskou čínštinu. Roste počet tisíců mladých Tibeťanů, kteří jsou vzdělaní, nepovažují se za zaostalou menšinu a vyžadují stejné zacházení jako zbytek Číny. Tibetská literatura se rozvíjí společně s tibetskou blogerskou komunitou. Tibeťanky vznášejí feministické otázky týkající se své role ve společnosti a ve Lhase účinkují tibetské rockové kapely. K oživení Tibetu přispěla i nejunikátnější železniční stavba na světě.

Proč si něco nalhávat, kritizovat Čínu za každou cenu? Podle iDnes, v roce 1972, ještě před jeho zničující aféry Wattergate, pronesl americký prezident Richard Nixon prorocká slova: "Představte si, že na asijském kontinentě prosadíte fungující a snesitelný politický systém. Dobrotivý Bože, takovou zemi už nikdo nezastaví. Z 800 milionů Číňanů může být přední světová velmoc." Dnes se jeho slova splnila s tím rozdílem, že Číňanů jsou 1,3 miliardy. Přitom před čtyřiceti lety měla tato obrovská země menší ekonomiku než Británie. Dnes je pětkrát větší, a v roce 2016 podle ekonomických analytiků předběhne svým výkonem i USA.

Inu, britský historik Niall Campbell Douglas Ferguson, profesor na Harvardově univerzitě, řekl: "Jako profesor jsem denně svědkem, jak moji britští a američtí studenti prohrávají s čínskými spolužáky. Svému synovi proto říkávám: na každého jako jsi ty, připadá osmadvacet inteligentních čínských studentů, kteří by také chtěli to, co máš ty za samozřejmé – život v luxusu a bezstarostnosti. Oni však pracují dvakrát víc než ty..."

PS: K pomluvám Číny patří též její údajná výroba zmetků. Hračky, elektronika, automobily... Ovšem copak se děje? Automobilka Volvo Cars je nucena stáhnout z čínského trhu 12 798 svých vozů, které do nejlidnatější země světa dovezla v letošním roce. Důvodem jsou objevené technické problémy... Pardon. Kdeže se ona volva vyrobila...?

Snímky Břetislav Olšer

Uplynulo 53 let od chvíle, kdy Čína začala kultivovat smradlavý Tibet...?

http://bydleni.idnes.cz/tricet-milionu-cinanu-bydli-v-jeskynich-f04-/stavba.aspx?c=A120326_160405_stavba_web

http://zboril.blog.idnes.cz/c/249176/Zalozeni-prvni-pro-cinske-politicke-strany-v-EU.html

Další glosy, komentáře, ukázky z knih na webech a také v elektronickém vydání na eReading.cz: (http://www.ereading.cz/cs/detail-knihy/izraelske-osudy?eid=1135)-
http://bretislav-olser.enface.cz - http://olser.cz - http://www.ltv-plus.cz/ http://www.facebook.com/profile.php?id=10000053041104#!/profile.php?id=100000530411044

Autor: Břetislav Olšer | úterý 3.4.2012 7:20 | karma článku: 21.53 | přečteno: 1345x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Prokazatelně lživý titulek o spotřebitelské náladě:

Titulek Seznam Zprávy: "Blbá nálada ustupuje, Češi se cítí ekonomicky nejlépe za tři a půl roku" znamená, že autor neumí napočítat do tří (let). Důkazem jeho lživosti jsou přitom informace přímo z článku.

29.3.2024 v 9:14 | Karma článku: 25.09 | Přečteno: 353 | Diskuse

Michal Sabó

Nechte nám Mrazíka! Proč Češi stále milují Rusko a staré časy?

Česká veřejnost je rozdělena na dvě poloviny. Jedna podporuje Ukrajinu, druhá si stojí za Ruskem. Co vede lidi k hájení tyranie?

29.3.2024 v 6:45 | Karma článku: 23.36 | Přečteno: 956 | Diskuse

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 15.68 | Přečteno: 425 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 15.00 | Přečteno: 254 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 29.96 | Přečteno: 676 | Diskuse
Počet článků 3045 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2466

důchodce
 

Moje fotky na výstavě I vy můžete být naše hvězda na MFF Karlovy Vary 2011

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...